Мій урок



Шевчук Оксана Богданівна
вчитель української мови та літератури Лучицького НВК "ЗШ І-ІІІ ступенів - дитячий садок"

Тема.         Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон», цікава сторінка з життя митця. Різні життєві позиції Царя Плаксія і Лоскотона.
□ Навчальна: ознайомити учнів із біографічною довідкою В.Симоненка, опрацювати казку «Цар Плаксій та Лоскотон», визначити різницю жит­тєвих позицій царя Плаксія і Лоскотона.
□ Виховна:  формувати   оптимістичний погляд на життя.
□ Розвивальна:розвивати уяву, логічне мислення, культуру зв'язного мовлення.

Цілі.
Учні знатимуть: зміст прочитаної казки, основні риси характеру дійових осіб.
Учні вмітимуть: характеризувати життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона (оптимістичні і песимістичні), визначати основні риси дійових осіб твору, висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії з сучасним життям.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: портрет автора, книжкова виставка його творів, дидактичний матеріал, проектор, комп’ютер, мультимедійна презентація.
Методичне завдання уроку: допомогти учням усвідомити справедливість вислову: «Казка … велить бути у житті сміливим і мудрим, долати перешкоди й біди і не забувати добра святого…»
В. Шевчук.
                                                                     Добро - вічне, а зло гине



                                               Хід уроку                                                                                                           
 1Організація  класу.
       1.Привітання.      
       2.Аутотренінг.
                  А)А  тепер  сядьте  зручно.
                  Б) Заплющте очі.
                  В) Повторюйте  за  мною:
                       «Я  спокійний…»
                       «Я  розумний…»
                       «Я  впевнений  у  собі…»
                       «Я  маю  чуйне  серце…»
                       «Я віддаю  його  добрим  справам…»
                  Г)Візьміться  за  руки
                  Д)Відчуйте  тепло  долонь  один  одного
                  Е)Подумки  подаруйте  один  одному  добро,щирість.
                  Є)Розплющте  очі
                  Ж)Подаруйте  один  одному  посмішку
                  З)Посміхніться  мені  і починаємо  працювати.
                                                                                                                                                         
      3.Створення  емоційно-позитивного  фону.
        -У  мене  в  руках  кошик
          Прочитаємо (  «Мій  урок»)
         -Що б ви  запропонували покласти  до  нього  із  того, що  згодиться  нам  на уроці?
         -А я  вам  пропоную  ось що (дотепність,кмітливість,наполегливість,
     спостережливість,старанність)
        -Дійсно, все це  потрібно  на  уроці.
2. Перевірка домашнього завдання.
Було випереджувальне завдання
1.Прочитати казку « Цар Плаксій та Лоскотон».
2.  Знати зміст твору.
3. Повідомлення теми і мети уроку.                                                                                                                             
   Адже саме зараз ми з вами почнемо відкривати для себе творчість ще одного  талановитого письменника, справжнього патріота й істинного громадянина Василя Андрійовича Симоненка. А також попрацюємо над його казкою «Цар Плаксій та Лоскотон».
   Запишімо дату й тему уроку у зошит

4.  Вивчення нового матеріалу.
1.     Вступне слово. Розповідь про Василя Симоненка.
   Вдивімося в це мужнє обличчя, високе чоло, усміхнені вуста й ці з легкою лукавинкою очі,  у погляд, що випромінює  тепло й любов до людей і непримиренність до будь - яких проявів несправедливості. Його життя часто порівнюють зі спалахом блискавки – таким воно було яскравим і коротким. Прожив Василь Симоненко всього 28 років.
  Саме у цій  простій  селянській хаті під солом`яною стріхою, що сьогодні вирізняється хіба що  синіючою на ній табличкою, на якій написано, що у ній народився й виріс відомий український поет Василь Симоненко, у  родині колгоспників Ганни та Андрія   8 січня 1935 року з’явився  на світ хлопчик, якому доля подарувала іскру поетичного таланту.
 Його дитинство та юність припали на роки воєнного та післявоєнного лихоліття. А малою батьківщиною поета було село Біївці на Полтавщині, де Василь Андрійович народився 8 січня 1935 року.
   Зростав хлопчик без батька:
В мене була лиш мати.
Та був ще сивий дід.
Нікому не мовив "тату".
І вірив, що так і слід.
згадував поет своє дитинство. А так хотілося, щоб був батько!
Ну нехай би смикнув за вухо,
Нехай погримав би раз чи два, -
Все одно він би тата слухав
І ловив би його слова, - писав поет.

   Порадником хлопчика був рідний дід Федір. Дідусь не ходив до школи, але самостійно навчився читати, любив книжки, часто розповідав онукові про історичне минуле нашого народу. А ще славився тим що майстерно вишивав рушники і сорочки. Батько рано залишив родину, тому виховував хлопчика дідусь Федір Трохимович Щербань, якого Василь ревно любив. Йому він присвятить вірші й чудове оповідання «Дума про діда»; «Безсмертячко ти моє кирпате, - шепотів дід, коли я засинав під музику його слів. То були дуже гарні слова, бо поганих дід не говорив», - читаємо у цій новелі.
Дід навчив хлопця читати, любити рідну землю, поважати односельців і їхню працю, навчав бути Людиною.
Пізніше В. Симоненко напише вірш «Ти знаєш, що ти – людина», - в ньому суть дідової народної мудрості. Через 50 років лине до нас живий голос Василя Симоненка.
Найближчою і найріднішою людиною була мати – Ганна Федорівна – добра, чесна, розумна, яка знала багато пісень і навіть записувала народні прислів'я.
 Перші уроки життя, доброти та ласки хлопець отримав від своєї мами, до якої не раз звертався у своїх творах із синівської теплотою й ніжністю. Ганна Трохимівна чудового співала, часто виступала на сільській сцені і мріяла стати вчителькою.
         В хаті сонячній промінь косо
         На долівку ляга з вікна…
Твої чорні шовкові коси
Припорошила вже сивина.

Легкі зморшки обличчя вкрили
Це життя трудового плід.
Але в кожному русі – сила.
В очах юності видно слід.

Я таку тебе завжди бачу,
Образ в серці такий несу -
Материнську любов гарячу
І твоєї душі красу.

Я хотів би,як ти прожити
Щоб не тліти,а завжди горіть
Щоб уміти,як ти,любити
І ненавидіть, як ти, уміть.                                                                                        
   Школа  знаходилася аж за 9 км від села, де жила родина Симоненків  ( і то тільки в один кінець). Ні морози, ні хуртовини, ніякі  труднощі  не були перешкодою в навчанні, Василь був відмінником. Його однокласники згадують, що він майже не вчив уроки, усе ловив на льоту з пояснень учителя.
   У шкільному журналі, що зберігся – одні п’ятірки. І є лише одна двійка за твір на тему «Моє щасливе дитинство». Робота Василя мала один рядок: «У мене щасливого дитинства не було…»
 Школу юнак закінчив із золотою медаллю, потім навчався на факультеті журналістики Київського університету. Василеве дитинство схоже на дитинство багатьох «дітей війни»: голод і холод, щоденний страх під хрестатим, розстріляним небом, окопчик під хатою і нужденна школа, чорнило з бузини, нестача паперу і книжок, довгождана Перемога і сльози матерів і дітей.
Тільки-но прогнали ворогів з рідної землі, пішов Василько в школу. 5 класів закінчив у рідному селі. Потім – у сусідніх селах. В.Симоненко писав: «Я ходив тоді у 8 клас. 9 км було до школи. Як на мої 14 років, то це не так уже й мало».
Учителька Уляна Миколаївна Демченко згадувала : «Якось зарядила хуртовина. В такі дні школа затихала, бо підвозу не було. І раптом на шкільному порозі з'явилася снігова баба. Це з усіх чужосельців прийшов до школи лише Василь».
У літературі відомий як тонкий лірик, світла людина й патріот.
   У спадщині поета є і твори для дітей. З одним із них ми з вами й познайомимося.

   Казку "Цар Плаксій та Лоскотон" письменник написав за одну ніч, а вже наступного дня читав своєму синові Олесеві,  своєму першому "критикові".  Люблячий батько довіряв своїй дитині: рядки, які син запам’ятав, він друкував, а решту  -доопрацьовував.
2. Прийом «Намисто».
Робота з портретом.
Уважно подивіться на портрет В. Симоненка. Що ви можете сказати про цю людину?
Завдання – розкрити внутрішній світ поета, особливості його характеру (решті учнів).
Задумливий
Щирий
Духовно багатий
Чутливий
С – сміливий, сильний, свідомий, самостійний,
И – ініціативний
М – мужній, молодий, мрійник 
О –  оптиміст,
Н – новатор,
Е – енергійний, 
Н –  неординарний, незвичайний
К – казкар, кмітливий
О – освічений
Ще раз придивіться до портрета В. Симоненка. Що ви можете сказати про його погляд? Чи не здається вам, що він сповнений оптимізму, віри в краще майбутнє, в перемогу добра над злом.

Учитель: Продовжити урок хочу  із народної легенди: Якось у глечик з молоком потрапили дві жабки. Вони були зовсім молоді, і все життя у них було попереду. Та дуже непросто виявилося вибратися із такої жахливої пастки, адже стінки у глечика були дуже слизькими, а шийка його надто високою. І ось одна жабка, зовсім вибившись із сил, зрозуміла, що усі зусилля врятуватися марні.
-         Ах, - сказала вона, - ми ніколи не зможемо звідси вибратись і все одно загинемо, то навіщо ж боротися. Сівши на дно глечика, ця жабка жалісно зітхнула - і померла.
-         Ні, я не можу померти! Я хочу жити, я буду жити! Адже життя таке прекрасне! А я ще така молода! - закричала її подруга.
Вона зовсім не уявляла, як можна врятуватися. Знала тільки одно -врятуватися необхідно, і вона зможе це зробити. Вона не тямила себе від відчаю, але все ж таки продовжувала боротися, іще й ще намагаючись дістатися до верха посудини. Та раптом друга жабка зрозуміла, що ніякого молока в глечику вже немає. А стоїть вона на шматочку вершкового масла, завдяки чому тепер можна без зайвих зусиль вибратися з глечика.
...Оптимісти і песимісти. Люди, які все життя плачуть і стогнуть, самостійно створюючи собі проблеми, та люди, які всі життєві негаразди сприймають з посмішкою, тим самим рятуючи себе і своїх близьких. Саме такі протилежні постаті і є героями казки Василя Симоненка "Цар Плаксій і Лоскотон". Саме про них сьогодні ми і будемо говорити.
3.Інсценізація уривків
Цікаво, хто ж завітав до нас у гості?
Під звуки казкової мелодії заходять цар Плаксій та Лоскотон. 
Цар Плаксій.
Я люблю, як плачуть діти,
Бо люблю їх сльози пити.
Я прийшов, щоб гірко ви
 Сльози тут свої лили.
Бачить сльози ваші, діти,
Це моя найбільша втіха,
Бо сміятись і радіти
У моєму царстві – ні!
Хто всміхнеться – в часі тім
Я того негайно з’їм!
Отакий я цар Плаксій
Із країни Сльозолий.

Цар Лоскотон.
Я прийшов  з країв далеких
І усім приніс вам сміх
В розмальованій торбині,
В пальцях лагідних своїх.
Схочеш сам піти в цей край,
То маршрут запам’ятай:
Треба йти спочатку прямо,
Потім вправо завернуть,
А тоді поміж дубами
Поведе наліво путь.
Після цього вже помалу
Чимчикуй куди попало:
Як од втоми не впадеш,
В цю країну попадеш.
Уже кілька уроків ми мандруємо стежками літературних казок.
А сьогодні спробуємо зазирнути в казковий світ царя Плаксія і Лоскотона, проаналізувати їхні вчинки, розрізняти добро і зло, як у казках, так і в житті.
         Оцінювання буде незвичайним: свою роботу на уроці ви будете оцінювати самі – самооцінювання учнів.
4. Гра «Так» чи « Ні» за змістом твору.
1.     Плаксій-цар країни Сльозолий?
2.     У Лоскотона були великі вуса?
3.     Плакота- найстарша дочка Плаксія?
4.     У торбині Лоскотон носив сміх?
5.     Капітан Макака – найкращий друг Лоскотона?
6.     Плаксій залишився на троні?
7.     Плаксій і Лоскотон товаришували?
8.     У Плаксія було четверо синів?
9.     У Лоскотона була голова,мов бочка?
10.                       Доньки Плаксія утікали в різні боки?
11.                       Лоскотон переміг Плаксія?
12.                       Лоскотон дружив із Макакою?

5.  Гра «Хто швидше?»
 Відновити  послідовність  змісту казки. Розташуйте у правильному порядку малюнки і дайте їм назви.
Цареве сімейство
4
Дядько Лоскотон
3
Арешт Лоскотона
1
Весілля в палаці
6
Звільнення Лоскотона
2
Продовження весілля
5       

6. Хвилинка міцних знань. Мозковий штурм.
1.Як назвалася країна, про яку йдеться в казці, і чому так.
2.Хто правив у цій країні? ( Цар Плаксій)
3.Що ми дізнаємося про нього? Охарактеризуйте його.
4.Що вимагав цар Плаксій від мешканців свого царства. Чи справедливою була вимога?
5. Що було заборонено у цій країні? (Сміятися, веселитися, радіти)
6.Чому ж так важливо було для царя,щоб день при дні плакали в країнідіти?
     7. То чи думав він про них?
     8. А чи є у наш час такі люди, які думають тільки про себе?                          
     9. Коли до людей приходив дядько Лоскотон.
      10. Чому всі сміялися після його візитів?
      11. У чому носив сміх Лоскотон. (У розмальованій торбині, у пальцях лагідних своїх).
     12. Чи можемо підтвердити,що Лоскотона любили?
13.  Хто звільнив Лосконота з темниці? (Батраки й робітники)
14. Що сталося з царем Плаксієм та його родиною?
15. А чи прийшли б вони на допомогу цареві? Чому?
16. Чого вчить казка (Доброти, життєрадісності, волелюбності).
7. Характеристика героїв.   Робота в парах
 Із поданих характеристик оберіть риси, які, на вашу думку, відповідають образу царя Плаксія. Свою думку доведіть цитатами із твору.
Злий, жорстокий, песиміст; добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті; знущається з людей своєї країни, його народ живе бідно і не любить свого володаря; його люблять люди, переховують від охоронців, а коли він потрапляє до в'язниці, визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата; автор його не любить, зображує непривабливу, потворну зовнішність; автор захоплюється ним, малює привабливу зовнішність. Відповідь побудуйте таким чином:
-         Наша група вважає, що образу царя Плаксія відповідають такі риси: (твердження - доказ, твердження - доказ....)
Отже, цар Плаксій…
Із поданих характеристик оберіть риси, які, на вашу думку відповідають образу Лоскотона. Свою думку доведіть цитатами із твору.
Злий, жорстокий песиміст; добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті; знущається з людей своєї країни, його народ живе бідно і не любить свого володаря; його люблять люди, переховують від охоронців, а коли він потрапляє до в'язниці, визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата; автор його не любить, зображує непривабливу, потворну зовнішність; автор захоплюється ним, малює привабливу зовнішність.
Відповідь побудуйте таким чином:
Наша група вважає, що образу Лоскотна відповідають такі риси:
(твердження - доказ, твердження - доказ....)
Отже, Лоскотон був…
          Діаграма «Венна»
А тепер порівняємо, що було спільного, та відмінного у головних героїв твору? Зробимо це за допомогою умовних схем (діаграми «Венна»)
-         Зробіть  висновки щодо характерів героїв, їхніх учинків.
Цар Плаксій злий, жорстокий, песиміст, знущається з людей своєї країни; його народ живе бідно і не любить свого володаря.
Лоскотон – добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті. Його люблять люди, переховують від охоронців. А коли він потрапляє до в’язниці – визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата.
-         Дійсно, як і в багатьох інших казках, у казці «Цар Плаксій та Лоскотон», Симоненко втілив народну віру перемоги добра над злом.  
-         Виставте собі оцінки.


   Назвіть і охарактеризуйте інших дійових осіб твору.
Відповідь побудуйте таким чином:
У казці "Цар Плаксій і Лоскотон" окрім головних персонажів є ще й другорядні. Це.... (зверніть увагу на імена цих героїв, про що вони свідчать? а також розкажіть про своє ставлення до них).
8. Літературна руханка.
Три царівни теж навтьоки
У чотири бігли … боки,          (руки в сторони)
Кровопивці-сльозівці
Стали п’явками … в ріці.        (присіли)
А макака-забіяка
З’їв себе … Із переляку           (нахил вперед)
Так веселий Лоскотон
Розвалив поганський …., трон.   (стрибки)
9.Робота з підручником (усно)
             
Цар Плаксій
Лоскотон

Цар Плаксій велів сердито:
«Хай із нами день при дні
Плачуть всі в країні діти,
Бо сміятись і радіти,
У моєму царстві – Ні!
Хто всміхнеться – в часі тім
Я того негайно з’їм!        (сердитий)
І була накидка страх
В Лоскотона на плечах.
Лоскотливі мав він вуса
І м’якенькі, наче пух.
І м’яке волосся русе
Розсипалося до вух.  (красивий)
Цар любив, як плачуть діти,
Бо любив їх сльози пити. (жорстокий) 
Мав він вдачу теплу й щиру.
Ще й лукавинку в очах.    (щирий)
Голова його мов бочка,
Очі – ніби кавуни.  (некрасивий)             
Він як прийде, залоскоче,
То сміється хто й не хоче.
Тільки де він появлявся,
Зразу плач там припинявся
І приходив до усіх
Голосний та щирий сміх.  (веселий)
«Ми тепер встановим скрізь
Віковічне царство сліз!»
Так розхвастався Плаксій –
Цар країни Сльозолий. (хвалько)
Добрий дядько Лоскотон.  (добрий)
Розізливсь тоді Плаксій –
Цар країни Сльозолий.    (злий)

10.Складання асоціативної павутинки у вигляді квітки.
-Які асоціації викликає у вас добро?(Діти називають асоціації: милосердя,любов,злагода,щирість,повага,чуйність і в результаті виходить квітка доброти).

Вчитель. У народі існує така легенда про добро та зло. Одного разу на двобій вийшли  Добро і Зло. Вони змагалися, і Зло скинуло зі скелі Добро. Думало, що сила Зла перемогла. Але Добро впало, притулилося до малесенької грудочки землі, розрослося, зацвіло синім цвітом і стало барвінком.
     І до цього часу тримається, незважаючи на страшні морози.



      -     Кого уособлює Плаксій?
-         Що відбулося з ним?
-         Чому ж так важливо було для царя, щоб день при дні плакали в країні діти?
-         То чи думав він про них?
-         А чи є у наш час такі люди, які думають тільки про себе?
-         А кого уособлює Лоскотон?
-         Що сталося з ним?
-         Чи можемо підтвердити, що Лоскотона любили?
-         А чи прийшли б вони на допомогу цареві? Чому?
-         Діти, з чим у нас асоціюється сміх? (посмішкою)
-         А плач? (сльози, дощ)
-         Ось у нас вийшла квітка, на пелюстках якої написані риси характеру Лоскотона, та які ми повинні мати, щоб бути добрими людьми і гідно жити серед людей.
-         Який настрій об’єднує хмари і дощ? (песимістичний)
-         А квітку і сонце? (оптимістичний)
 11. Визначення теми та ідеї  казки «Цар Плаксій та Лоскотон»
Тема: зображення країни, пригніченої тираном, який змушує людей страждати.
Ідея: засудження жорстокості та тиранії, уславлення народ­них героїв, які мають мужність кинути виклик владі
12. Використовуючи вправу «Прес», доведіть, що
Твір «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка, тому що …
Наприклад, …
Отже, …
  4. Хвилинка мудрих думок.
 «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка народна чи літературна? Аргументуйте.
Учні:
-         Це авторський художній твір.
-         Написаний у віршованій формі.
-         Цілком оригінальний твір.
-         Твір фантастичний. У ньому зображуються пригоди вигаданих персонажів.
V. Узагальнення і систематизація здобутих знань, умінь  і навичок
     Робота в парах.    
      1 група – скласти прислів’я (із частинок)
1) Зробиш добро – не кайся, вдієш лихо – начувайся.
2) Добрий чоловік людям добро чинить і нікому не хвалиться.
3) З добрим дружи, а лихого стережись.
4) Усе добре переймай, а зла уникай.
5) Хто людям добра бажає, той і собі має.
6) Поспішай робити добро.
7) За добро добром платять.
8) Поки живеш – смійся, поки смієшся – ти живеш.
9) Здоровий сміх зміцнює здоров’я і продовжує життя.
10) Не сердься, як сміється; не смійся, як хтось плаче.

Робота у парах. Гра « Літературні пазли»  з використанням комп’ютера.

VІІ. Підсумок уроку.
 - Чи навчила вас ця казка чогось корисного?
 - Чи подібна історія, описана у казці, на сучасне життя? Чому?
- То до якої країни нам потрібно мандрувати: до країни Добра чи країни Смутку?
- Що для цього потрібно зробити?
- Як ви розумієте слова: «Як од втоми не впадеш, в цю країну попадеш»?
- Всяка справа може втомити. Після виконаної роботи хочеться відпочити. Та не можна втомлюватися чинити Добро.
Незакінчене речення: «Урок допоміг мені…».
-           «Казка змусила мене задуматись над тим, що …».
-           Що знаємо на кінець уроку? (Зміст казки).
-           Що вміємо? (Характеризувати героїв).
Чи досягли ми поставлених цілей? (Відповіді дітей)
      Самооцінювання:
      Закінчити речення: «Я сьогодні молодець, бо…».
"Найкраще на уроці працювали …, тому що…".
"Їм допомагали…".
На закінчення мені хочеться побажати:робіть добро,посміхайтеся
найдобрішою усмішкою,яка перетворить ваше  життя і життя оточуючих на казку.Життя-це казка,тож будьте добрими героями  у  ній!
 Слова вчителя.
Ніколи зла нікому не творіть,
Бо зло вертатися погану звичку має.
Добро творіть, усім добро робіть
І втоми серденько нехай не знає.

З любов′ю в серці, з радістю ростіть,
Учіться людям сонечком світити.
І доброту в своїй душі носіть,
У мирі й злагоді учіться, діти, жити.
VІІI.  Домашнє завдання.
-               Домашнє завдання ви отримаєте у 3 часових вимірах: на наступний урок,               на наступний рік і на весь вік.
Отже, на наступний урок: змінити останній розділ казки;
-         на наступний рік: прочитати якомога більше творів В.Симоненка;
-         на весь вік: поспішайте творити добро!

kharuk.m.o@gmail.com

1 коментар:

  1. Дуже дякую, дорога колего, що Вам мій конспект уроку ( В.Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон». Дійові особи,їхня характеристика. Життєві позиції героїв казки (оптимісти та песимісти).) припав до душі, але негарно так робити. Слід було вказати автора, якщо дослівно "здерли". Вибачте за нектатовність, але вже кілька разів бачу свій конспект (я проводила семінар, коли його писала) в інших вчителів.

    ВідповістиВидалити